loading...

رخ

بازدید : 26325
شنبه 22 مهر 1402 زمان : 12:21

Lacustrine دریاچه قو - Landscape & Rural Photos - Hashemain's Ph… در این مرحله جهت قبله را که حدود 20 الی 30 درجه با قبله فعلی اختلاف داشت، اصلاح کردند و شبستان های ستون دار و سقف چوبی در آن ایجاد کردند. به همین دلیل بسیاری از فقها که راجع به احکام مسجد نظر داده اند الگوی مسجد پیامبر را درنظر داشته اند و به مواردی مانند پاک بودن، سادگی، ورودی و آستانه، حیاط مرکزی، کیفیت ستون ها، سقف مسجد، مسقف نبودن مسجد، شبستان، قبله و… عکس از اینستاگرام houshangshamlouبازدیدکنندگان پس از ورود از درآیگاه ورودی و هشتی، طی سلسله مراتبی و با چرخش از دالانها وارد صحن مسجد میشوند و در جهت قبله قرار میگیرند. مسجد در سالهای استبداد صغیر یعنی اواخر قاجار، پایگاهی برای مبارزه بوده است. باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه، در سال 1160 هجری قمری توسط محمد تقی خان، که او سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث شد. اگر شبها به تماشای باغ دولت آباد یزد برویم، میتوانیم با منظره فانوسهایی مواجه شویم که در امتدادش روشن شدهاند و جذابیتش را بیشتر کردهاند. و طوری ساخته شده که وقتی آخر باغ بایستیم میتوانیم کل نمای بادگیر را داخلش ببینیم. در طول روز، میتوانیم در گوشهای از عمارت بنشینیم و غرق بازی آب و نورهای رنگی شویم. از این مجرا آب به داخل دو آبنمای بزرگ به عرض هشت متر و طول پنجاه متر كه در مقابل ایوان های غربی و شرقی عمارت قرار دارند میریزد. این حمام در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیر بنای ۹۰۰ متر مریع بنا گردیده که شامل بخش های مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه می باشد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه پایههای سیوسه پل در عمق زمین هستند و عمقِ پایهها مرطوب است، توضیح میدهد: «واقعیت این است که اگر زمین اصفهان را گود کنیم، تا زیر یک متری، خاک مرطوب است، اما ریشههای این پل بسیار عمیقترند و نمیتوان گفت با این خشکسالیها، پایههای پل آسیب میبینند.»طاهری البته ادامه خشکسالیها را روی بدنه بناهای تاریخی را تاثیرگذار میداند: «در شرایط فعلی که گاهی اوقات آب باز میشود و ریشههای پل در آب است، مشکلی برای سیوسه پل پیش نمیآید.» او همچنین با اشاره به مرمت دیوارهای این پل تاریخی در سال ۱۳۴۹ (که طی آن به دلیل عبور ماشینهای سنگین از روی پل، دیوارهها از بدنه پل جدا شدند) میگوید: «در آن زمان از روی پل ماشین عبور میکرد.

یزد را نگین کویر نامیدهاند که با خشتهای خشک خود بدون عبور رودی و وجود دشتی نه درختی سرسبز دارد و نه حیاتی سبز اما همین کویر در دشتهای کویریاش چشم اندازی زیبا و آرامش را برای آدمی به ارمغان آورده است. همان طور که اشاره نمودیم قبل از حکومت صفویه، در محل میدان فعلی نقش جهان، باغی بزرگ وجود داشت که نقش جهان نامیده می شد. جهت استقرار بنا, به طور کلی به عواملی چون وضع طبیعی زمین, میزان نیاز به فضاهای خصوصی با کنترل و کاهش صدا و باد و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک معمار آن خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. را می توان اشاره کرد، که بسیاری از آنان نیز یادگار دوره سلسله گورکانی (و یا بابریان و یا تیموری) هند است که در توسعه و گسترش فرهنگ و زبان پارسی از موفق ترین سلسله های پارسی گوی بودند، آنان بزرگترین و ثروتمندترین امپراتوری تاریخ هند را تشکیل دادند و تا پیش از آمدن انگلیسی ها به هند، این شبه قاره برای قرن ها تحت سیطره بابریان بود، و بنیاد این سلسله بزرگ و قدرتمند توسط انگلیسی ها که با کمپانی هند شرقی وارد شبه قاره شدند، برچیده شد.

نقش مسئولان و جامعه در این زمینه بسیار مهم است تا تاریخ و فرهنگ منطقه باقی بماند و به نفع همه مردم منطقه و علاقمندان به بازدید از جاهای دیدنی یزد باشد. گچبریهای استفاده شده در اتاق به شیوهایی کاملا ماهرانه طراحی شده که به اتاق خاصیت آکوستیک بخشیده بهنحوی که موسیقی را بدون بازتاب صدا پخش میکند و این هنر معماری در نوع خود بنا بر زمان ساختش بسیار ویژه و منحصربهفرد بوده است. این مسجد بدون صحن و مناره است. اما در دوره زندیه کتیبه ای به تاریخ ۱۱۷۲ هجری قمری در کریاس ضلع شرقی مسجد نصب است که بر آن وقفنامه ای بر مسجد جامع قدیم نقش بسته است . وقتی وارد باغ دولت آباد میشیم درخت های سر به فلک کشیده، صدای آرامش بخش آب و وجود بادگیر بلندی که از زمان افشاریه پا برجا مونده حس فوق العاده ای رو به ما منتقل میکنه. این باغ که از جمله مجموعه های دیدنی شناخته شد و باغ دولت آباد یزد نام گرفت. باغ دولت آباد یزد با تاریخچهای که به دوران قاجاریه بازمیگردد، از جاهای تاریخی و دیدنی است. باغ دولت آباد از باغهای قدیمیشهر یزد در کشور ایران و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان میباشد.

باغ دولتآباد چهار منار از باغهای قدیمی شهر یزد در کشور ایران میباشد.بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.این باغ در تاریخ ۱۳۴۶/۱۲/۲۳ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفتهاست؛ و همچنین یکی از باغهای ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. باغ دولت آباد از باغهای قدیمی شهر یزد در کشور ایران و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان میباشد. باغ دولت آباد با وسعت حدود 6.4 هکتار یکی از بزرگترین باغهای ایران است و در طول تاریخ خود به شکل و ظاهر مختلفی تغییر کرده است. محله جلفا اصفهان یک محله بسیار قدیمی در شهر اصفهان است که دارای بافتی قدیمی است و همین موضوع باعث شده است علاقه مندان به تاریخ و بافت های قدیمی بیشتر از این محله در شهر اصفهان دیدن کنند. این بادگیر ارتفاعی به طول ۳۳ متر و ۸۰ سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند. بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است این باغ با مساحتی درحدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمانها، حوضها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهای با درختان انار و انگور و… در باغ چهلستون شما می توانید انواع مختلفی از گیاهان و درختان از جمله درخت کاج ایرانی، چنار و عرعر و نارون را مشاهده کنید. شما با دانلود فوری این پاورپوینت. در این جا یک فایل پاورپوینت در زمینه معرفی کاخ دولت آباد یزد ( معماری، فضاها، تاریخچه، باغ سازی و …) به همراه تصاویر و نقشه ها و قابل دانلود ارائه شده است.

ورودی اصلی باغ در ضلع غربی آن و به سمت بلوار دولت آباد گشوده میشود، ورودی كه هم اكنون مورد استفاده عموم قرار دارد در ضلع جنوبی باغ در كنار رودخانه خشك واقع گردیده است. این بادگیر روبروی آبنمای اصلی قرار گرفته است. لذا، دراین پژوهش ضمن تبیین و توصیف پارامترهای پایداری منظر در اقلیم گرم و خشک ، این اصول بر روی عناصر اصلی باغ دولت آباد که شامل عناصر طبیعی(گیاه و آب) و عناصر مصنوع (کوشک) می باشند مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته و توصیف و تحلیل می گردند. این ویژگیها موجب میشود که باغ دولت آباد در طول تابستان هوای خنک و دلپذیری داشته باشد و بازدیدکنندگان بتوانند از آرامش و خنکی طبیعت لذت ببرند. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتررا احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولتآباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خو د را بنا کرد. تا آب را از مهریز به محل فعلی باغ بیاورند. ساباط در لغت به معنای سایبان، ایوان یا پیشگاه خانه میباشد و در اصطلاح، به کوچهها و گذرهای تقریباً سرپوشیده در شهرهای کویری و گرمسیر گفته میشود كه آدمی را از تیغ سوزان خورشید کویر نجات داده و در سایهسار خنک خود، حفظ میکند.

کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس، نام کلیسایی در محله جلفا اصفهان است. این مکان یکی از دو مکان تاریخی در محله چهار منار یزد میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی موزه مسجد خضر شاه و همچنین بادگیر باغ دولت آباد، گروه فناوری سایا، ایستگاه اتوبوس فردوسی، کافی شاپ باغ دولت آباد و حسینیه فردوس چهار منار قرار گرفته است. بنابراین مسافرانی که بلیط اتوبوس اصفهان یا بلیط هواپیما و قطار آن را تهیه کرده اند و راهی اصفهان شده اند دیگر نگرانی بابت بازدید از این مجموعه در هنگام اصفهان گردی نخواهند داشت. این عمارت با شکوه در حال حاضر تحت عنوان موزه چهلستون مشغول به فعالیت است وعلاقمندان برای بازدید از آن باید بلیط تهیه نمایند. در هر گوشه از این باغ و عمارت که بگردید، زیباییهایی را میبینید که شما را فریفته خود میکند و تحسینتان را بر میانگیزد. اگر قصد سفر به شهر زیبای یزد را دارید، ما می توانیم برای رزرو هتل های یزد، مناسبترین قیمت ها را به شما معرفی کنیم. اگر قصد سفر به این شهر شاعرانه را دارید، پیشنهاد میکنیم در هتل کایا تبریز اقامت کنید. اگر قصد رزرو هتل ارزان در یزد را دارید، می توانید از طریق هتل باشی اقدام نمائید. نقاشیهای موجود از اولین راهبههای دیر در کلیسای کاتارینیان یکی از جذابترین قسمتهای این کلیسا است. سرویس گردشگری - آکواریوم اصفهان اولین تونل آکواریوم ایران به شمار میآید که انواع مختلف آبزیان را در خود جای داده است. در اولین فرصت با پرواز اصفهان به دیدن این باغ بی نظیر بروید. استفاده از هندسه دقیق و کرتبندی مناسب در این باغ، زیبایی و تناسب بین اجزای باغ را افزایش داده و باغ دولت آباد را به یکی از باغهای ممتاز و شگفتانگیز ایران تبدیل کرده است.

پس از مرگ ایشان در سال 1793 این باغ به ویرانه تبدیل شد. همچنین پس از رفتن به این باغ میتوانید از دیگر جاذبه های گردشگری یزد دیدن کنید. بعد از یک پیادهروی جانانه در خیابان چهارباغ عباسی هم میتوانید به یکی از کافههای چهارباغ بروید و خودتان را یک قهوه ترک دبش و خوشمزه مهمان کنید. در کاشیکاریهای دو طرف فروهر هم جملههایی از زرتشت را میتوانید ببینید و بخوانید. و یکی از بلندترین بادگیرهای خشتی در دنیا به حساب میآید. در حال حاضر آب باغ از یک چاه عمیق به دست میآید. همچنین سوزندوزی، ابریشمدوزی، گلابتوندوزی و ملیلهدوزی از صنایع دستی قزوین به شمار میآید. از تحقیقات رابرت مکچزنی برمیآید که طرحریزی قیصریه، میدان نقش جهان و مغازههای اطراف آن بدین هدف بوده است که محور بازرگانی شهر را - که در بهار ۱۰۰۶ق/۱۵۹۸م رسماً به پایتختی برگزیده شده بود - از محله میدان کهنه و بازار قدیم به مرکز جدید منتقل کنند و در نهایت پایههای اقتصادی عمده اصفهان (و کلاً ایران صفوی) را در انحصار دستگاه حکومتی و شاه عباس درآورند. درگذشته مرسوم بوده در مراسم سوگواری، مردم سازهای چوبی را تحت عنوان نخل در مراسمی به نام نخل گردانی حمل کنند و این یکی از نمادهای مراسم عزاداری بودهاست. از این رو، حفظ و حراست از این جاهای تاریخی و فرهنگی اهمیت دارد تا میراثهای فرهنگی و تاریخی منطقه حفظ شده و ارزش آنها به نسلهای آینده منتقل شود. همچنین مهم ترین بخش معماری بنای پل خواجو، اهمیت به جزئیات به اندازه کلیات کار می باشد که آن را بیش از هر مورد دیگری برای گردشگران جذاب می کند.

این بادگیر از اهمیت معماری برخوردار است و مکانیسم مناسبی برای هدایت باد به داخل باغ ایجاد میکند. چشمانداز اصلی که روبهروی کوشک وجود دارد و کاشتن درختان بلند در دو طرف آن، تأثیر بسزایی در ایجاد پرسپکتیوی (چشمانداز عمق) دارد و باغ را طولانیتر به نظر میآورد. در گذشته، درختان بلند و انبوه زیادی وجود داشتند که می توانستند باغ را از همه کسانی که بیرون از آن بودند پنهان کنند. در واقع گردشگران علاوه بر خرید میتوانند از آثار تاریخی هم بازدید کنند. حتی می توانید همه سوالات خود را با ما به اشتراک گذاشته تا پشتیبانان وب سایت تهران سوئیت در کمترین زمان نسبت به پاسخ سوالاتتان اقدام کنند. لطفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید. قبر مشهورترین پادشاه پارسی گوی هند، که در باغی بزرگ و تقسیم شده به اشکال هندسی مستطیل شکل قرار داشت و آهوان در آن با صلح می چریدند؛ وارد این باغ که شدیم راهنمای ما به زبان انگلیسی شروع به توضیح دادن کرد، و از جمله با اشاره به اشعار فارسی که روی کتیبه ها، دیوارها و سنگ ها نوشته بود، آنرا (به علت اشتراک الفبا با اعراب) به عنوان خطوط عربی معرفی می کرد، و از صاحب این مقبره می گفت، و در توضیحات او از محوطه باغی که مقبره در آن قرار داشت، از باغ های ایرانی ذکری به میان آورد و توضیح داد که اینجا از الگوی باغ های ایرانی شگل گرفته است، همچنین این امر در توضیحات محوطه تاج محل نیز تکرار شد. یکی از خصوصیات مهم این باغ، نظم دقیق و هندسی در نحوه کاشتن درختان است و برای این منظور هر بخش از باغ که به مربع یا مستطیل است به مربع های کوچک تقسیم و در هر راس این شبکه مربعی یک درخت که عمر طولانی تر دارد کاشته می شد و سپس این مربع ها به مربع های کوچک تر تقسیم و در هر راس آن درختان با عمر متوسط و به همین ترتیب درختان با عمر کوتاه در رأس های مربع های میان آنها کاشته می شد.

بافت این باغ به گونهای برنامهریزی شده که درختان و راهها مانع دید از خارج به داخل باغ میشوند و به همین دلیل از خیابانهای پردرخت بهرهگیری میشده است. تغییر مکان این باغ از خارج شهر به مرکز شهر نشاندهنده تغییرات شهرنشینی و توسعه شهری در یزد است. واکنشهای شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها میتواند منجر به تغییرات در طرح شهری و جابجایی بناها و باغها شود. با توجه به توضیحات ارائه شده، باغ دولت آباد یزد برخلاف بسیاری از باغهای ایرانی که درون حصار شهرها و یا در نزدیکی آنها قرار دارند، در زمان احداث خارج از حصار شهر یزد قرار گرفته بود. در این بخش فایل پاورپوینت معرفی معماری باغ دولت آباد یزد برای دانلود ارائه شده است. این باغ از دو بخش کلی اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. بعضی از دیوارهای داخلی این کلیسا، با نقاشی های مذهبی تزئین شده اند. درختان ترسیم شده در بسیاری از نگاره های عمارت، از باغ این عمارت ملهم بوده یا درختانی ملهم از این نقاشی ها در حیاط کاشته شده اند. جالب است بدانید که صندلی های این آمفی تئاتر از جنس تنه درختان است و هر ردیف از آن ها مزین به گل های رنگارنگ می باشد. گرچه استان یزد کویری و خشک است و مردمان آن همیشه از کم آبی رنج برده و قناعت پیشه کردهاند اما این خطه باغهایی زیبا در خود دارد که چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند و این سئوال را در ذهن بیننده تداعی میکند که چگونه ممکن است در این شهر چنین زیبایی تلفیق با ذوق و هنر معماری نهفته باشد. طبقهبندی اشیای موزه چنین است که هر غرفه به صورت مجموعهای مجزا درآمده که در عین حال با غرفههای دیگر هماهنگی دارد.

Lacustrine دریاچه قو - Landscape & Rural Photos - Hashemain's Ph… در این مرحله جهت قبله را که حدود 20 الی 30 درجه با قبله فعلی اختلاف داشت، اصلاح کردند و شبستان های ستون دار و سقف چوبی در آن ایجاد کردند. به همین دلیل بسیاری از فقها که راجع به احکام مسجد نظر داده اند الگوی مسجد پیامبر را درنظر داشته اند و به مواردی مانند پاک بودن، سادگی، ورودی و آستانه، حیاط مرکزی، کیفیت ستون ها، سقف مسجد، مسقف نبودن مسجد، شبستان، قبله و… عکس از اینستاگرام houshangshamlouبازدیدکنندگان پس از ورود از درآیگاه ورودی و هشتی، طی سلسله مراتبی و با چرخش از دالانها وارد صحن مسجد میشوند و در جهت قبله قرار میگیرند. مسجد در سالهای استبداد صغیر یعنی اواخر قاجار، پایگاهی برای مبارزه بوده است. باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه، در سال 1160 هجری قمری توسط محمد تقی خان، که او سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث شد. اگر شبها به تماشای باغ دولت آباد یزد برویم، میتوانیم با منظره فانوسهایی مواجه شویم که در امتدادش روشن شدهاند و جذابیتش را بیشتر کردهاند. و طوری ساخته شده که وقتی آخر باغ بایستیم میتوانیم کل نمای بادگیر را داخلش ببینیم. در طول روز، میتوانیم در گوشهای از عمارت بنشینیم و غرق بازی آب و نورهای رنگی شویم. از این مجرا آب به داخل دو آبنمای بزرگ به عرض هشت متر و طول پنجاه متر كه در مقابل ایوان های غربی و شرقی عمارت قرار دارند میریزد. این حمام در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیر بنای ۹۰۰ متر مریع بنا گردیده که شامل بخش های مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه می باشد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه پایههای سیوسه پل در عمق زمین هستند و عمقِ پایهها مرطوب است، توضیح میدهد: «واقعیت این است که اگر زمین اصفهان را گود کنیم، تا زیر یک متری، خاک مرطوب است، اما ریشههای این پل بسیار عمیقترند و نمیتوان گفت با این خشکسالیها، پایههای پل آسیب میبینند.»طاهری البته ادامه خشکسالیها را روی بدنه بناهای تاریخی را تاثیرگذار میداند: «در شرایط فعلی که گاهی اوقات آب باز میشود و ریشههای پل در آب است، مشکلی برای سیوسه پل پیش نمیآید.» او همچنین با اشاره به مرمت دیوارهای این پل تاریخی در سال ۱۳۴۹ (که طی آن به دلیل عبور ماشینهای سنگین از روی پل، دیوارهها از بدنه پل جدا شدند) میگوید: «در آن زمان از روی پل ماشین عبور میکرد.

یزد را نگین کویر نامیدهاند که با خشتهای خشک خود بدون عبور رودی و وجود دشتی نه درختی سرسبز دارد و نه حیاتی سبز اما همین کویر در دشتهای کویریاش چشم اندازی زیبا و آرامش را برای آدمی به ارمغان آورده است. همان طور که اشاره نمودیم قبل از حکومت صفویه، در محل میدان فعلی نقش جهان، باغی بزرگ وجود داشت که نقش جهان نامیده می شد. جهت استقرار بنا, به طور کلی به عواملی چون وضع طبیعی زمین, میزان نیاز به فضاهای خصوصی با کنترل و کاهش صدا و باد و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک معمار آن خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. را می توان اشاره کرد، که بسیاری از آنان نیز یادگار دوره سلسله گورکانی (و یا بابریان و یا تیموری) هند است که در توسعه و گسترش فرهنگ و زبان پارسی از موفق ترین سلسله های پارسی گوی بودند، آنان بزرگترین و ثروتمندترین امپراتوری تاریخ هند را تشکیل دادند و تا پیش از آمدن انگلیسی ها به هند، این شبه قاره برای قرن ها تحت سیطره بابریان بود، و بنیاد این سلسله بزرگ و قدرتمند توسط انگلیسی ها که با کمپانی هند شرقی وارد شبه قاره شدند، برچیده شد.

نقش مسئولان و جامعه در این زمینه بسیار مهم است تا تاریخ و فرهنگ منطقه باقی بماند و به نفع همه مردم منطقه و علاقمندان به بازدید از جاهای دیدنی یزد باشد. گچبریهای استفاده شده در اتاق به شیوهایی کاملا ماهرانه طراحی شده که به اتاق خاصیت آکوستیک بخشیده بهنحوی که موسیقی را بدون بازتاب صدا پخش میکند و این هنر معماری در نوع خود بنا بر زمان ساختش بسیار ویژه و منحصربهفرد بوده است. این مسجد بدون صحن و مناره است. اما در دوره زندیه کتیبه ای به تاریخ ۱۱۷۲ هجری قمری در کریاس ضلع شرقی مسجد نصب است که بر آن وقفنامه ای بر مسجد جامع قدیم نقش بسته است . وقتی وارد باغ دولت آباد میشیم درخت های سر به فلک کشیده، صدای آرامش بخش آب و وجود بادگیر بلندی که از زمان افشاریه پا برجا مونده حس فوق العاده ای رو به ما منتقل میکنه. این باغ که از جمله مجموعه های دیدنی شناخته شد و باغ دولت آباد یزد نام گرفت. باغ دولت آباد یزد با تاریخچهای که به دوران قاجاریه بازمیگردد، از جاهای تاریخی و دیدنی است. باغ دولت آباد از باغهای قدیمیشهر یزد در کشور ایران و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان میباشد.

باغ دولتآباد چهار منار از باغهای قدیمی شهر یزد در کشور ایران میباشد.بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.این باغ در تاریخ ۱۳۴۶/۱۲/۲۳ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفتهاست؛ و همچنین یکی از باغهای ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. باغ دولت آباد از باغهای قدیمی شهر یزد در کشور ایران و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان میباشد. باغ دولت آباد با وسعت حدود 6.4 هکتار یکی از بزرگترین باغهای ایران است و در طول تاریخ خود به شکل و ظاهر مختلفی تغییر کرده است. محله جلفا اصفهان یک محله بسیار قدیمی در شهر اصفهان است که دارای بافتی قدیمی است و همین موضوع باعث شده است علاقه مندان به تاریخ و بافت های قدیمی بیشتر از این محله در شهر اصفهان دیدن کنند. این بادگیر ارتفاعی به طول ۳۳ متر و ۸۰ سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند. بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است این باغ با مساحتی درحدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمانها، حوضها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهای با درختان انار و انگور و… در باغ چهلستون شما می توانید انواع مختلفی از گیاهان و درختان از جمله درخت کاج ایرانی، چنار و عرعر و نارون را مشاهده کنید. شما با دانلود فوری این پاورپوینت. در این جا یک فایل پاورپوینت در زمینه معرفی کاخ دولت آباد یزد ( معماری، فضاها، تاریخچه، باغ سازی و …) به همراه تصاویر و نقشه ها و قابل دانلود ارائه شده است.

ورودی اصلی باغ در ضلع غربی آن و به سمت بلوار دولت آباد گشوده میشود، ورودی كه هم اكنون مورد استفاده عموم قرار دارد در ضلع جنوبی باغ در كنار رودخانه خشك واقع گردیده است. این بادگیر روبروی آبنمای اصلی قرار گرفته است. لذا، دراین پژوهش ضمن تبیین و توصیف پارامترهای پایداری منظر در اقلیم گرم و خشک ، این اصول بر روی عناصر اصلی باغ دولت آباد که شامل عناصر طبیعی(گیاه و آب) و عناصر مصنوع (کوشک) می باشند مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته و توصیف و تحلیل می گردند. این ویژگیها موجب میشود که باغ دولت آباد در طول تابستان هوای خنک و دلپذیری داشته باشد و بازدیدکنندگان بتوانند از آرامش و خنکی طبیعت لذت ببرند. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتررا احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولتآباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خو د را بنا کرد. تا آب را از مهریز به محل فعلی باغ بیاورند. ساباط در لغت به معنای سایبان، ایوان یا پیشگاه خانه میباشد و در اصطلاح، به کوچهها و گذرهای تقریباً سرپوشیده در شهرهای کویری و گرمسیر گفته میشود كه آدمی را از تیغ سوزان خورشید کویر نجات داده و در سایهسار خنک خود، حفظ میکند.

کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس، نام کلیسایی در محله جلفا اصفهان است. این مکان یکی از دو مکان تاریخی در محله چهار منار یزد میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی موزه مسجد خضر شاه و همچنین بادگیر باغ دولت آباد، گروه فناوری سایا، ایستگاه اتوبوس فردوسی، کافی شاپ باغ دولت آباد و حسینیه فردوس چهار منار قرار گرفته است. بنابراین مسافرانی که بلیط اتوبوس اصفهان یا بلیط هواپیما و قطار آن را تهیه کرده اند و راهی اصفهان شده اند دیگر نگرانی بابت بازدید از این مجموعه در هنگام اصفهان گردی نخواهند داشت. این عمارت با شکوه در حال حاضر تحت عنوان موزه چهلستون مشغول به فعالیت است وعلاقمندان برای بازدید از آن باید بلیط تهیه نمایند. در هر گوشه از این باغ و عمارت که بگردید، زیباییهایی را میبینید که شما را فریفته خود میکند و تحسینتان را بر میانگیزد. اگر قصد سفر به شهر زیبای یزد را دارید، ما می توانیم برای رزرو هتل های یزد، مناسبترین قیمت ها را به شما معرفی کنیم. اگر قصد سفر به این شهر شاعرانه را دارید، پیشنهاد میکنیم در هتل کایا تبریز اقامت کنید. اگر قصد رزرو هتل ارزان در یزد را دارید، می توانید از طریق هتل باشی اقدام نمائید. نقاشیهای موجود از اولین راهبههای دیر در کلیسای کاتارینیان یکی از جذابترین قسمتهای این کلیسا است. سرویس گردشگری - آکواریوم اصفهان اولین تونل آکواریوم ایران به شمار میآید که انواع مختلف آبزیان را در خود جای داده است. در اولین فرصت با پرواز اصفهان به دیدن این باغ بی نظیر بروید. استفاده از هندسه دقیق و کرتبندی مناسب در این باغ، زیبایی و تناسب بین اجزای باغ را افزایش داده و باغ دولت آباد را به یکی از باغهای ممتاز و شگفتانگیز ایران تبدیل کرده است.

پس از مرگ ایشان در سال 1793 این باغ به ویرانه تبدیل شد. همچنین پس از رفتن به این باغ میتوانید از دیگر جاذبه های گردشگری یزد دیدن کنید. بعد از یک پیادهروی جانانه در خیابان چهارباغ عباسی هم میتوانید به یکی از کافههای چهارباغ بروید و خودتان را یک قهوه ترک دبش و خوشمزه مهمان کنید. در کاشیکاریهای دو طرف فروهر هم جملههایی از زرتشت را میتوانید ببینید و بخوانید. و یکی از بلندترین بادگیرهای خشتی در دنیا به حساب میآید. در حال حاضر آب باغ از یک چاه عمیق به دست میآید. همچنین سوزندوزی، ابریشمدوزی، گلابتوندوزی و ملیلهدوزی از صنایع دستی قزوین به شمار میآید. از تحقیقات رابرت مکچزنی برمیآید که طرحریزی قیصریه، میدان نقش جهان و مغازههای اطراف آن بدین هدف بوده است که محور بازرگانی شهر را - که در بهار ۱۰۰۶ق/۱۵۹۸م رسماً به پایتختی برگزیده شده بود - از محله میدان کهنه و بازار قدیم به مرکز جدید منتقل کنند و در نهایت پایههای اقتصادی عمده اصفهان (و کلاً ایران صفوی) را در انحصار دستگاه حکومتی و شاه عباس درآورند. درگذشته مرسوم بوده در مراسم سوگواری، مردم سازهای چوبی را تحت عنوان نخل در مراسمی به نام نخل گردانی حمل کنند و این یکی از نمادهای مراسم عزاداری بودهاست. از این رو، حفظ و حراست از این جاهای تاریخی و فرهنگی اهمیت دارد تا میراثهای فرهنگی و تاریخی منطقه حفظ شده و ارزش آنها به نسلهای آینده منتقل شود. همچنین مهم ترین بخش معماری بنای پل خواجو، اهمیت به جزئیات به اندازه کلیات کار می باشد که آن را بیش از هر مورد دیگری برای گردشگران جذاب می کند.

این بادگیر از اهمیت معماری برخوردار است و مکانیسم مناسبی برای هدایت باد به داخل باغ ایجاد میکند. چشمانداز اصلی که روبهروی کوشک وجود دارد و کاشتن درختان بلند در دو طرف آن، تأثیر بسزایی در ایجاد پرسپکتیوی (چشمانداز عمق) دارد و باغ را طولانیتر به نظر میآورد. در گذشته، درختان بلند و انبوه زیادی وجود داشتند که می توانستند باغ را از همه کسانی که بیرون از آن بودند پنهان کنند. در واقع گردشگران علاوه بر خرید میتوانند از آثار تاریخی هم بازدید کنند. حتی می توانید همه سوالات خود را با ما به اشتراک گذاشته تا پشتیبانان وب سایت تهران سوئیت در کمترین زمان نسبت به پاسخ سوالاتتان اقدام کنند. لطفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید. قبر مشهورترین پادشاه پارسی گوی هند، که در باغی بزرگ و تقسیم شده به اشکال هندسی مستطیل شکل قرار داشت و آهوان در آن با صلح می چریدند؛ وارد این باغ که شدیم راهنمای ما به زبان انگلیسی شروع به توضیح دادن کرد، و از جمله با اشاره به اشعار فارسی که روی کتیبه ها، دیوارها و سنگ ها نوشته بود، آنرا (به علت اشتراک الفبا با اعراب) به عنوان خطوط عربی معرفی می کرد، و از صاحب این مقبره می گفت، و در توضیحات او از محوطه باغی که مقبره در آن قرار داشت، از باغ های ایرانی ذکری به میان آورد و توضیح داد که اینجا از الگوی باغ های ایرانی شگل گرفته است، همچنین این امر در توضیحات محوطه تاج محل نیز تکرار شد. یکی از خصوصیات مهم این باغ، نظم دقیق و هندسی در نحوه کاشتن درختان است و برای این منظور هر بخش از باغ که به مربع یا مستطیل است به مربع های کوچک تقسیم و در هر راس این شبکه مربعی یک درخت که عمر طولانی تر دارد کاشته می شد و سپس این مربع ها به مربع های کوچک تر تقسیم و در هر راس آن درختان با عمر متوسط و به همین ترتیب درختان با عمر کوتاه در رأس های مربع های میان آنها کاشته می شد.

بافت این باغ به گونهای برنامهریزی شده که درختان و راهها مانع دید از خارج به داخل باغ میشوند و به همین دلیل از خیابانهای پردرخت بهرهگیری میشده است. تغییر مکان این باغ از خارج شهر به مرکز شهر نشاندهنده تغییرات شهرنشینی و توسعه شهری در یزد است. واکنشهای شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها میتواند منجر به تغییرات در طرح شهری و جابجایی بناها و باغها شود. با توجه به توضیحات ارائه شده، باغ دولت آباد یزد برخلاف بسیاری از باغهای ایرانی که درون حصار شهرها و یا در نزدیکی آنها قرار دارند، در زمان احداث خارج از حصار شهر یزد قرار گرفته بود. در این بخش فایل پاورپوینت معرفی معماری باغ دولت آباد یزد برای دانلود ارائه شده است. این باغ از دو بخش کلی اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. بعضی از دیوارهای داخلی این کلیسا، با نقاشی های مذهبی تزئین شده اند. درختان ترسیم شده در بسیاری از نگاره های عمارت، از باغ این عمارت ملهم بوده یا درختانی ملهم از این نقاشی ها در حیاط کاشته شده اند. جالب است بدانید که صندلی های این آمفی تئاتر از جنس تنه درختان است و هر ردیف از آن ها مزین به گل های رنگارنگ می باشد. گرچه استان یزد کویری و خشک است و مردمان آن همیشه از کم آبی رنج برده و قناعت پیشه کردهاند اما این خطه باغهایی زیبا در خود دارد که چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند و این سئوال را در ذهن بیننده تداعی میکند که چگونه ممکن است در این شهر چنین زیبایی تلفیق با ذوق و هنر معماری نهفته باشد. طبقهبندی اشیای موزه چنین است که هر غرفه به صورت مجموعهای مجزا درآمده که در عین حال با غرفههای دیگر هماهنگی دارد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 14

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 2
  • بازدید امروز : 401
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 864
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 5711
  • بازدید ماه : 33717
  • بازدید سال : 161909
  • بازدید کلی : 610373
  • کدهای اختصاصی